Tijd in beweging  4 minuten

0,3
0,7

345 maal bekeken, 11 maal gedownload

in de buurt Hisariçi, Antalya (Türkiye)

Çelebi'nin Alanya Kalesi için "ta zirvei alada evci semaya münkalib çarküşe bir şeddi ye'cucdur" dediği zamanda 349 sene sonra, Eylül ayının yirmidokuzuncu gününün sabahının köründe, saat 06:00'da Alanya Deniz Feneri önünden (Aydınlanmak için bkz. http://osmanyilmaz07.blogspot.com/2012/05/alanya-deniz-feneri.html ) başlayan etkinlik, alaca karanlıkta, Fener Mezarlığına giriş yaptı, bol dua etti,
surdan sola yani Kıbleye dönerek dehşet manzaralı Cilvarda Burnu Manastır Şapeli yolunun demir parmaklı kapısına ulaşıp orta dünyaya giriş yaptı. Buradan başlayan ve artık neredeyse kaybolmuş basit bir patikayı takip eden iniş, önce muhtemel bir muhafız burcuna, oradan da sonunda ilk riskli inişi barındıran çok güzel bir merdivenli yamaç geçişi ile keçi boynuzu ağaçlarına ulaştı, kayalık bir sırttan ilerleyerek zor bir inişe sahip ikinci risk bölgesine vardı. Kısa bir sırt geçişinden sonra ulaşılan ve üzerinde bazı kalıntılar bulunan ağaçlık alanın hemen kuzeybatısında, hattın en zor kısmı olan ve duvara sabitlenmiş bir zincir yardımı ile inilebilen geçitten sonra hat, bu zahmetin sebebi olan ve çok güzel yonca planlı bir şapeli de barındıran manastır yapıları topluluğuna ulaştı ve güneşin ilk ışıklarını elflerin oldukça besleyici yolluğu olan çay, simit, krem peynir ile taçlandırdı.

Hedef yapısı hakkında kısa bir not, Eser Sn. Hatice Özyurt ÖZCAN'a ait;

Bir şapel durumundaki yapı, naos, berna ve apsis bölümlerinden oluşan dikine bir düzenleme göstermektedir. Yapıya batı yönde bulunan 1.40 m. genişliğindeki bir kapıdan girilmektedir. Berna koluyla birlikte apsise kadar 6.40 m. uzunluğunda olan naos 4.50 m. genişliğe sahiptir. Yapının dört köşesinde duvardan ileriye taşırılmış duvar payandaları yer alır. Bu payandalar belirli bir yükseklikten sonra cephe boyunca uzanan dört büyük kemere dönüşmüştür. Kemerler arasında oluşan pandantifler üzerinde, yaklaşık 3.60 m. çapında bir kubbe yükselmektedir. Kubbeyi taşıyan köşe duvarları arasında, kuzey ve güneyde 45 cm., batıda 90 cm., doğuda ise berna koluyla birleşerek 1 .82 m.ye ulaşan haç kolları meydana gelmiştir. Kuzey ve güney yan kolları bir kemer içerisinde yer alırken, doğu ve batıdakiler tonozla örtülmüştür. Büyük bir bölümü kalın sur duvarları içinde olan yapının aydınlatılması için naosun kuzeybatı ve güneybatı duvarlarına pencereler açılmış, ancak güneybatı pencere Selçuklu dönemindeki bir onarım sırasında kapatılmıştır.

Detaylı bilgi için : https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsfd/issue/2593/33364

Uyarılar;
1) Bana darphane muhabbeti yapmayın, üzerim. Yunanca "yalnız yaşamak" anlamına gelen "μονάζειν" (monazein) kökünden türetilen μοναστήριος – monasterios kelimesinin dilimize geçmiş halidir Manastır. Şehrin gürültü ve gereksiz ilgisinden kurtulmak isteyen din adamlarının kurduğu ve genellikle şehirlerden uzakta inşaa edilen yapılardır. Oturdu mu taşlar ?

Tavsiyeler;
1) Burası hanımlar için uygun bir yürüyüş alanı değil. Yükseklik korkusu olanları getirmeyin.
2) Oldukça kaygan bir zemin ve 3 adet kaya inişi mevcut olduğundan uygun tabanlı bir ayakkabı ile inmeyi deneyin.
3) Su yok, su alın.
4) Burada şise bırakan net O. Ç. dur.
5) Buradan yanınıza hatıra almayın.
6) Keçilerin sahibi var.
7) En güzel gün doğumu buradan.

Le Ekip;

Hacıali Yüksel
Hüseyin Türkeli
İsmet Ergüleç
ve
Ben

Kale Fener Mezarlığı

Parkurun girişi, Alaiyenin en güzel mezarlıklarından biri olan bu Kale Fener Mezarlığı içinden. Hemen girişte, solda su var. Kapıdan girince dik olarak sur duvarına kadar yürüyüp, platformdan inin ve sola yani güneye dönün. Hatırlatırım : Mezarlıktan korkanın sevdiği ölmemiştir.
Kasteel

Sur Duvarı

Sur duvarına paralel ilerleyen iptidai ayyaş patikası sizi kapıya kadar götürecek.
Deur

Cilvarda Burnu Kapısı

Demir bir kapıyla muhafaza edilen tarihi kapı kilitli. Üzerinden atlamaktan başka çare yok. Yol kapıdan sonra hemen sola yani doğuya dönüyor ve ağır ağır alçalıyor.

Manzara

Bu noktada yol kaybolmuş ancak basit bir patika, sizi aşağıda yer alan kırmızı tuğladan nöbetçi kulübesine kadar götürecektir.
Ruïnes

Kale Burcu

Muhtemel bir nöbetçi kulübesi olan yapı, kırmızı tuğladan kare planlı olarak inşaa edilmiş, düz çatılı bir eser. Sur duvarının uzandığı son nokta bu alan. Sola doğru uzanan dik merdivenin tam başında ve tüm manzaraya hakim, harika bir konumu var.

Merdiven

Ana kaya tarafından da desteklenen, yerel taşlar ve kırmızı tuğla ile inşaa edilen etkileyici bir merdiven yapısı burada ağır ağır alçalıyor. Son kısmı, artık tahrip olmuş ve görece zorlu bir iniş içeren bölümü ilk risk alanı.

Risk 1

Bu noktada merdiven yapısı tahrip olmuş ve tek çare taş yamaçtan tutunarak inmek. Çok zorlayıcı olmayan ancak dikkatli olunması gerek bir bölüm. Tutunmak ve basmak için uygun doğal çıkıntılar mevcut.

Yamaç Geçişi

Sağ salim inilen merdiven bölümünün ardından hat kuzeydoğu - güneybatı hattından bir müddet ilerliyor ve keçi boynuzu ağaçlarını geçerek kayalık bir sırta geliyor. Burası en rahat geçilen alanlardan birisi.
Ruïnes

Arkeolojik Kalıntılar

Bu bölümde karşınıza niteliği belirsiz kalıntılar çıkacak. İlerleyerek ikinci bir iniş içeren, kırmızı tuğladan koruma duvarlı bir geçide geleceksiniz.
Risico

Risk 2

İniş ve çıkışı, riskli bir 4-5 m'lik bir yükselti ihtiva eden bu bölümde, dikkatli olmak kaydıyla sorunsuz geçilebilinir. Yüzeyler kaygan bir hale gelmiş. Yine de tutunacak ve basacak çıkıntılar mevcut. Ben genellikle yanımda ip götürüyorum.

Gizli Geçiş

Pek çok fani bu noktada yolu kaybediyor ve Şapeli görmekten mahrum kalıyor. Hat işaretli noktadan dik olarak aşağıya yani batıya doğru ilerliyor. Ana kayanın insan eliyle oyulması sonucu elde edilmiş düzensiz bir merdiven ağıyla sizi aşağıda yer alan zincirli geçişe götürecek yol burada.
Risico

Risk 3 / Zincir İnişi

Artık inişin sonuna gelindiğinde karşınıza çıkan bu geçit, burayı sık sık ziyaret eden meraklılar tarafından zincir eklenmek yoluyla inişe elverişli hale getirilmiş. Zincirden sonra yol sola yani güneydoğuya dönerek yükseliyor. Basit bir örme taş duvarlı geçit mevcut.
Archeologische opgraving

Cilvarda Burnu Manastırı Şapeli

Kısa bir bilgi: Bir şapel durumundaki yapı, naos, berna ve apsis bölümlerinden oluşan dikine bir düzenleme göstermektedir.Yapıya batı yönde bulunan 1.40 m. genişliğindeki bir kapıdan girilmektedir. Berna koluyla birlikte apsise kadar 6.40 m. uzunluğunda olan naos 4.50 m. genişliğe sahiptir. Yapının dört köşesinde duvardan ileriye taşırılmış duvar payandaları yer alır. Bu payandalar belirli bir yükseklikten sonra cephe boyunca uzanan dört büyük kemere dönüşmüştür. Kemerler arasında oluşan pandantifler üzerinde, yaklaşık 3.60 m. çapında bir kubbe yükselmektedir. Kubbeyi taşıyan köşe duvarları arasında, kuzey ve güneyde 45 cm., batıda 90 cm., doğuda ise berna koluyla birleşerek 1 .82 m.ye ulaşan haç kolları meydana gelmiştir. Kuzey ve güney yan kolları bir kemer içerisinde yer alırken, doğu ve batıdakiler tonozla örtülmüştür. Büyük bir bölümü kalın sur duvarları içinde olan yapının aydınlatılması için naosun kuzeybatı ve güneybatı duvarlarına pencereler açılmış, ancak güneybatı pencere Selçuklu dönemindeki bir onarım sırasında kapatılmıştır. Kaynak için Bkz. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsfd/issue/2593/33364

Burun

Cilvarda olarak bilinen burnun son noktası bu ileride görülen bölüm. İlk geldiğimde çıkmaya üşenmiştim, Yine üşendim.
Kasteel

Manastır Suru

Manastırı ve dahi kaleye giden yolu korumak için inşaa edilmiş sur duvarı. Surun altından çıkarak en uçta yer alan burna çıkmak mümkün.

Manastır Suru Dışı

Sur dışından burun. Geri tırmanmak istemeyenler için tekneyle bu noktadan alınmak alternatif olabilir.

Kleopatra Plajı

Kleopatrayla ilgisi olmayan kale arkası plajı.

If Kayası

Nirengi noktası olsun diye işaretledim. Yapan arkadaşın içtiğinden isterim.

4 opmerkingen

• Foto van Hüseyin Türkeli

Hüseyin Türkeli 3-okt-2020

Ik heb deze route gevolgd  Bekijk in detail

Tarihi bir hat. Maalesef yol artık kaybolmuş.

• İsmet ERGÜLEÇ 6-okt-2020

Detaylı açıklama için teşekkürler.

• Foto van ismetergulec

ismetergulec 6-okt-2020

Ik heb deze route gevolgd  Bekijk in detail

Yükseklik korkusu olan için ürkütücü olabilir.

• Hacı Ali Yüksel 7-okt-2020

Rota çok güzel bir bölgede ama düşme riski hayati riziko teşkil edebilir