Tijd  3 dagen 5 uur 21 minuten

Uitgevoerd juli 2015

-12 m

1415 maal bekeken, 49 maal gedownload

nabij Oteitza, Navarra (España)

Abans de començar, he de dir que tota l'explicació de la ruta la teniu disponible a la web de Bidasoako Pedalak:

La Bidasoako Pedalak és una ruta en BTT dins de pedales del mundo. Ruta preciosa i assequible, que combina muntanya i mar, passant per uns paissatges espectaculars i uns pobles amb molt d'encant, de Navarra, País Basc francès i Guipúscoa.
Nosaltres fem la ruta en 4 etapes, ja que són uns 190 km amb un desnivell acumulat aproximat de 5.200 D+ (segons el meu GPS 5.400 D+)

1a etapa: Doneztebe - Zugarramurdi (41 Km / 1.200 D+)

Sortim de Doneztebe/Sanesteban per la via verda d'Irun, en direcció Oronoz-Mugaire, on hi tobem el primer punt de control al Km 7, a la Tienda Oskorri. Un cop segellat, davant mateix hi ja l'entrada al Parc Natural del Señorío de Bertiz, uns 8 km de pujada continua, on el que s'ha de tenir en compte és que ni hi ja un punt d'aigua fins al Km 26 aproximadament, pel que, si com és el nostre cas, fa un dia de molta calor, és recomanable portar-ne suficient. Sortint del Parc Natural, continuem pujant fins als collados de Larrondo i Atxuela, a la vall del Batzan. Després, continuem, ja sense duresa fins al passar per Urdax/Urdazubi, on fem un pintxo i unes "xispes" per acabar l'últim tram d'etapa, que ens porta a Zugarramurdi, després d'un petit "repechón", per acabar l'etapa. El punt de control 2 està a las Cuevas de Zugarramurdi (tenir en compte que els dilluns està tancat) i nosaltres segellem a l'Alberg Graxiana, que és on fem nit. En definitiva, etapa curta per arribar abans de dinar al final.

2a etapa: Zugarramurdi - Hondarribia (58 Km / 1500 D+)

Sortim esmorzats de Zugarramurdi per carretera, i ens desviem per una pista asfaltada, que ens portarà a creuar la frontera francesa, en direcció a Ainhoa, seguint el GR. Sortim per carretera, fins desviar-nos per una pista asfaltada que, després d'un tram de pujades i baixades, que passen per l'estació del Petit Train de la Rhune, i ens porta a Ascain, poble que passem de llarg, sortint per carretera fins arribar al punt de control 3, l'Hotel Axafla-Baïta, on fem una coca-cola. Des d'aquí, seguim fins tornar a trobar la carretera, que més endavant deixem per agafar un camí al costat d'un rierol, que creuem dos cops, per sortir a Venta Zahar, per pujar pre una rampa de formigó que ens portarà a la carretera d'Ibardin, on arribem i passem pel punt de control 4, el BentaBerri Restaurante, on dinem.
Des d'aquest punt, uns 20 km fins Hondarribia, quasi tot baixada, amb alguna pujada inesperada, curta però intensa, que no teniem present i, perquè no dir-ho,fa mandrota després de dinar. Els Km finals, són per un carril bici, que ens porta dins Henadaia, on agafarem la barqueta per creuar fins a Hondarribia, on segellarem al punt de control 5, l'Hotel Jauregui, on fem nit.
Cal dir que Hondarribia és molt bonic, pel que recomano caminar per la part vella i el seu passeig marítim, per estirar cames i disfrutar de l'entorn.

3a etapa: Hondarribia - Bera de Bidasoa (53 Km / 1.400 D+)

Matí de Txirimiri, agradable per pedalar, però si ha estat bastant continu, enfanga tots els camins. Bé, sortim pel carril bici del passeig marítim i, al final, comencem la pujada cap al far, però deixem la carretera per fer-la per un sender de pujades i baixades continuades, al costat del mar (ve a ser com un camí de ronda, que deixem uns Km més endavant, ja que si no, es poden fer molt pesat l'inici d'etapa), llavors agafem GR i camí de Sant Jaume que, passant per l'ermita de Guadalupe, ens portarà fins a Pasai Donibane (preciós poble de costa a tocar de Donostia).
Des d'aquest punt. comença un llarg tram de carril bici al costat del riu, creuant Lezo, Errenteria i Oiartzun, que esns porta a una via verda, fins arribar al punt de control 6, el Bar Restaurante Olaizola, on dinem.
Continuem per la via verda, i als poc, ens trobem una pujada asfaltada amb gran desnivell,que a dalt, enllacem amb la carretera que ens porta al tunel de Aritxulegui, que, un cop creuat, tornem a estar a Navarra, per baixar cap a l'embalse de San Antón, i des d'aquí, una forta pujada per una altra pista formigonada, molt dura.
Des d'aquest punt, predomina les baixades, per arribara Bera, on hi ha el punt de control 7 - Bar Restaurante Xuga, i l'Hostal Auzoa, on fem nit.

4a etapa: Bera - Doneztebe (38 km / 1.100 D+)

Última etapa de la Bidasoako Pedalak, la més curta, però amb algun tram dur.
Desfem el camí fins a recuperar el GR, tornant a creuar el Bidasoa, i enfilem un tram de facil rodar, amb alguna pujada, senders creuant rierols, i la famosa baixada de las mil curvas, que ens porta a Lesaka. el creuem, i ens dirigim per un tram còmode, fins arribar a les fonts de San Juan de Xar (famosa per les seves propietats medicinals).
Ara ens queda el més dur, arribar al punt de control 8 a Arantza, ja que tot just abans, hi ha una calçada romana, camí empedrat, de fort desnivell que ens hi portarà fins allí. Cal dir que si poses el "molinillo" i no està mullada, és assequible, exigent, però assequible, i al final hi ha la recompensa del punt de control 8 - Bar restaurante Pabloenea, on podem fer un beure abans d'afrontar el final de la ruta.
Sortint d'Aranza, una pujada continua ens tornarà a fer acumular desnivell positiu, però al mateix temps de disfrutar d'unes magnífiques vistes dels paisatges,valls i muntanyes que ens envolten,
Des d'aquí, pistes, camins, trams asfaltats i alguna que altra pujadeta suau, o si no és tant suau, curta, fins arribara a Ituren, on agafem el Camino del Agua fins a Doneztebe, per acabar així aquests quatre dies de pedals.

Cal dir, que està molt ben organitzada, la Cristina i el Patxi ho porten molt bé, des de que decideixes contactar amb ells per demanar informació, tant quan arribes a Doneztebe i l'explicació inicial de la ruta, etc, etc, etc...