Moving time  3 uur 34 minuten

3,5
6,9

59 maal bekeken, 3 maal gedownload

nabij Nieva, Valencia (España)

Benagéber - PR-CV-114 Sender Nicolau Primitiu - Cim de la Atalaya 1156 m.
Benaixeve és un municipi situat a la comarca dels Serrans i forma part de la Mancomunitat de l'Alt Túria. Comptava amb una població censada de 216 habitants en 2013
La seua població es troba actualment repartida en dos nuclis: la capital municipal (que engloba al llogaret de Nieva) i Pantà de Benaixeve (conegut també com a Poblat del Pantà o Les Colònies) el seu major pic poblacional es va aconseguir finals de la dècada de 1940 quan, amb motiu de la construcció de l'embassament de Benaixeve, la població va arribar als 1800 habitants, la majoria d'ells censats en el recent construït poblat del Pantà. La història recent de Benaixeve queda així unida a la construcció d’este embassament.
En 1932 es va signar l'Acta d'inici de les obres, que va establir la ràpida desaparició del nucli central de la localitat. Les obres es van retardar a causa de l'esclat de la Guerra Civil.
En avançar les obres, es va abandonar definitivament el poble i altres construccions aïllades. Es va decidir construir un nou nucli en la xicoteta vall que s'obria al costat del llogaret de Nieva, a uns 5 km de l'antic poble, i en 1943 l'ajuntament ja estava operatiu en la seua nova seu. Este emplaçament es va triar amb la idea que, si es pujava aigua de l'embassament per a regar les terres, la vall es podria convertir en una horta almenys tan fèrtil com la inundada. No obstant això, la pujada d'aigües mai va arribar a efectuar-se.
En quedar l'antic poble completament cobert per les aigües, només algunes famílies es van instal·lar en el nou nucli. Unes altres van romandre en el poblat del Pantà i els llogarets del terme. No obstant això la majoria de la població, que havia perdut les seues terres sota les aigües de l'embassament, es va traslladar a dos altres ubicacions també dissenyades de nova planta per l'Institut Nacional de Colonitzacions: Sant Antoni de Benaixeve, en el terme de Paterna i hui municipi independent; i Sant Isidre de Benaixeve, barriada de Montcada.
Aparcarem en l'Ermita de Sant Isidre i farem la ruta seguint el PR-CV-114, també anomenada Senda de Nicolau Primitiu, en el sentit de les agulles del rellotge.
Seguint les marques del PR ens desviem per una senda que ens eixia per l'esquerra i que ens porta a un camp llaurat. Als voltants de la Casa del Puntal o de Ximénez hi ha una carrasca de bon port i baix d’ella el primer cartell anunciador del sender.
Continuem ara travessant una densa pinada i passem per un antic aljub i dues basses seques.
Comencem a ascendir per mig d’una espessa pinada fins a arribar a la Font de la Savina. Quan arribem al cartell anunciador de la ruta, ens desviem per la dreta i uns 100 metres més enllà està la font en un entorn humit, trobem un toll amb restes d'aigua, però no cau ni gota de la canella de la font.
Des d'allí reprenem el camí per la senda que ens conduirà a un empipadíssim tallafocs o pista amb pronunciada pendent que acaba al coll de la Talaia, des d'on pugem al Vèrtex Geodèsic de la Talaia, amb 1156 m d'altitud és el punt més alt de la ruta i està situat en el Terme Municipal de Xelva. Magnifiques vistes dels voltants: Serra del Negrete, Villar de Tejas, Pico Ropé, el pic del Remei de Xelva, Xelva, Toixa, etc.
Des d'allí descendim pel camí direcció a les cases de la Talaia, on ens desviem per visitar-ho. La masia degué ser una bona construcció en el seu temps amb un entorn fresc i agradable. Prop del caseriu està la font de Santa Rosa de Lima, amb la seua imatge dins d'una caseta mig derruïda i que també està seca.
Per no tornar enrere, seguim per unes traces de senda que baixen fins a la pista per on discorre el PR entre pins, el camí ens introdueix de ple en el barranc del Tiero que acaba pròxim a una pista que ens conduirà de nou a l'Ermita on començarem la ruta.
Una ruta senzilla i sense cap complicació que suposa un bon passeig entre les bones pinades de la zona. Les vistes des del vèrtex són àmplies i espectaculars, natura en estat pur.
Atenció a causa del funcionament defectuós del GPS, poden trobar-se línies rectes causades per la pèrdua parcial del senyal o puntes estranyes que no són reals, per tant cal anar amb una poca precaució al seguir la ruta.
Si utilitzes el track, t’agrairia que feres una valoració de la seua utilitat.

Benagéber es un municipio situado en la comarca de Los Serranos y forma parte de la Mancomunidad del Alto Turia. Contaba con una población censada de 216 habitantes en 2013
Su población se encuentra actualmente repartida en dos núcleos: la capital municipal (que engloba a la aldea de Nieva) y Pantano de Benagéber (conocido también como Poblado del Pantano o Las Colonias) su mayor pico poblacional se alcanzó a finales de la década de 1940 cuando, con motivo de la construcción del embalse de Benagéber, la población llegó a los 1800 habitantes, la mayoría de ellos censados en el recién construido poblado del Pantano. La historia reciente de Benagéber queda así unida a la de la construcción dicho embalse.
En 1932 se firmó el Acta de inicio de las obras, que estableció la pronta desaparición del núcleo de la localidad. Las obras se retrasaron debido al estallido de la Guerra Civil. Al avanzar las obras, se abandonó definitivamente el pueblo y otras construcciones aisladas.
Se decidió construir un nuevo núcleo en el pequeño valle que se abría junto a la aldea de Nieva, a unos 5 km del antiguo pueblo, y en 1943 el ayuntamiento ya estaba operativo en su nueva sede. Este emplazamiento se eligió con la idea de que, si se subía agua del embalse para regar las tierras, el valle se podría convertir en una huerta al menos tan fértil como la inundada. Sin embargo, dicha subida de aguas nunca llegó a efectuarse.
Al quedar el antiguo pueblo completamente cubierto por las aguas, solo algunas familias se instalaron en el nuevo núcleo. Otras permanecieron en el poblado del Pantano y las aldeas del término. Sin embargo la mayoría de la población, que había perdido sus tierras bajo las aguas del embalse, se trasladó a dos otras ubicaciones también diseñadas de nueva planta por el Instituto Nacional de Colonizaciones: San Antonio de Benagéber, entonces en el término de Paterna y hoy municipio independiente; y San Isidro de Benagéber, barriada de Moncada.
Aparcaremos en la Ermita de San Isidro y haremos la ruta siguiendo el PR-CV-114, también llamado Sendero Nicolau Primitiu, en el sentido de las agujas del reloj.
Siguiendo las marcas del PR nos desviamos por una senda que nos salía por la izquierda y que va a dar a un campo labrado. Se puede seguir recto por la pista y se llega al mismo sitio más cómodamente. En los alrededores de la Casa del Puntal o de Ximénez vimos una encina de buen porte y bajo ella el primer cartel anunciador del sendero.
Continuamos ahora atravesando una buena pinada y pasamos por un antiguo aljibe y unas balsas secas.
Comenzamos a ascender por un denso pinar hasta llegar a la Fuente de la Sabina. Cuando llegamos al cartel anunciador, nos desviamos por la derecha y unos 100 metros más allá está la fuente en un entorno húmedo, que está unos metros más arriba de la pista, se encontraba con restos de agua en un charco, pero no caía ni gota de su caño.
Desde allí retomamos el camino por una densa senda que nos conducirá a un empinadísimo cortafuegos o pista con pronunciada pendiente que desemboca, en el collado de la Atalaya desde donde subimos al Vértice Geodésico de la Atalaya, con 1156 m de altitud, situado en el Término Municipal de Chelva.
Desde allí descendemos por el camino dirección a las casas de la Atalaya que visitaremos. La masía debió ser una buena construcción en su tiempo con un entorno fresco y agradable. Cerca de este caserío está la fuente de Santa Rosa de Lima, con su imagen, dentro de una caseta medio derruida y también estaba seca.
Por no volver atrás seguimos por unas trazas de senda que nos bajan hacia pista por donde discurre la ruta entre pinos y nos introduce de lleno en el barranco del Tiero que termina próximo a una pista que nos conducirá de nuevo a la Ermita donde empezamos la ruta.
Una ruta sencilla y sin ninguna complicación que supone un buen paseo entre las buenas pinadas de la zona. Las vistas desde el vértice son amplias i magníficas, naturaleza en estado puro.
Atención a causa del funcionamiento defectuoso del GPS, pueden encontrarse líneas rectas causadas por la pérdida parcial de la señal o puntas extrañas que no son reales, por lo tanto hay que ir con una poca precaución al seguir la ruta.
Si usas el track, te agradecería que hicieras una valoración sobre su utilidad.

Parc de l'Ermita de Sant Isidre

Font de la Savina

Kruispunt

Pal indicador

Pujada al cim de la Talaia

panoramisch

Panoràmica de la Serra

Bergpas

Coll de la Talaia. Pal indicador

piek

Vèrtex Geodèsic de la Talaia 1156 m.

panoramisch

Panoràmica des del cim de la Talaia