Tijd in beweging  3 uren 13 minuten

3,4
6,7

105 maal bekeken, 6 maal gedownload

in de buurt Patró, Valencia (España)

Ruta circular des d'Alpatró, passant per alguns dels llocs més bells de la Vall de Gallinera, com el Castell d'Alcalà o de Benissili, el Xarpolar, el Tossal dels Quartessos, el Pinyol Gros i la Penya Foradada. Així mateix, també es passa per algunes fonts (o molt a prop d'elles) de gran bellesa, com la Font de Pere, la Font de l'Orenga, o la Font Vella d'Alpatró.

La ruta queda sobre tretze quilòmetres, però si fem una visita tranquil·la tant al Castell d'Alcalà com al Tossal del Xarpolar, la Penya Foradada o la Cova Obrada, quedarem a la vora de quinze quilòmetres. Igualment, si el temps que m'ha resultat en aquesta ruta és de 3 hores i quart en moviment, si volem fer les parades esmentades, i gaudir del camí fent fotos, ben bé caldria estimar una durada de 5 o 6 hores per a la ruta.

Si es vol fer una ruta similar, pujant des de Benirrama i baixant igualment per la Penya Foradada, caldria seguir aquesta: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/passet-de-benirrama-bassa-de-benirrama-mirador-del-xap-penya-forada-benirrama-64717793

Si voleu fer una ruta més curta, podeu pujar només al Castell d'Alcalà i al Tossal del Xarpolar -que és un jaciment iber de gran importància, però sobretot, té unes vistes impressionants!- i també passar per Les Morteres, on hi ha un cim coronat amb una creu que ben bé val una visita.

Sobre el Castell d'Alcalà:
El Castell d'Alcalà, també conegut com el castell de Benissili o d'Al-Azraq (que fou l'últim cabdill musulmà en ser vençut per les tropes cristianes), era un dels castells més inexpugnables i, per tant, simbòlics, del territori diànic. En comparació a altres castells, té un estat de conservació acceptable. Devia ser per aquests motius que, l'any 2009 aproximadament, la Generalitat hi va invertir 250.000 euros, a través de la fundació La Luz de las Imágenes, per a instal·lar tot un sistema de passarel·les i bastides metàl·liques per fer el castell visitable.
Aquesta iniciativa, com altres martingales emparades sota la fosca gestió d'aquesta fundació, fou un absolut fracàs, ja que en pocs anys s'hagueren de clausurar les caríssimes passarel·les per la seua manca de seguretat.
Actualment, és perillós transitar per aquestes passarel·les i bastides, la qual cosa, òbviament, desaconselle en absolut.

Finalment, algunes observacions:
- els primers 3,5 quilòmetres transcorren dolçament per un camí agrícola asfaltat; vorem un paisatge de camps cultivats, travessarem Llombai i Benissili, i tot això amb un desnivell acumulat de tan sols 100 metres.
- en el següent quilòmetre (entre 3,5 i 4,5) el camí agafa embranzida, es posa molt valent, i en poc de temps i distància -i amb paciència- pugem més de 300 metres d'altitud.

A partir d'ací, el camí va pujant i baixant suaument per les crestes de la Serra de Gallinera fins arribar a la Penya Foradada, des de la qual ja és tot baixada.

Inici de la ruta

Res més començar la ruta, per la carretera local que comunica Alpatró amb Llombai i Benissili, trobarem a mà dreta el llavador nou.

Llombai

Llogaret de Llombai

Benissili

Arribant a Benissili

Font de Benissili

Font Vella de Benissili, a peu de la carretera local que anem seguint.
Brug

Pont de la carretera

Intersecció

En aquest punt abandonem la pista asfaltada per continuar pel camí de la dreta.

La Vall

Ruïnes

Castell d'Alcalà o de Benissili

Font del Castell d'Alcalà

Font i bassa

CruÏlla

Cruïlla: Cap a Ponent, el Tossal del Xarpolar; cap al Migdia, la Vall d'Alcalà; cap a Llevant, el nostre camí; cap al Nord, el camí a Benissili.

Top

Cim de Les Morteres, 908 m.

Crestes

El nostre camí a partir d'ací va recorrent les crestes fins a la Penya Foradada.

Vistes

Senyalització

Seguint les crestes

Camí cap a Alcalà de la Jovada

Alcalà de la Jovada

Alcalà de la Jovada, des del Tossal dels Quartessos.

Mollons i marques

És important seguir els mollons i marques de camí, especialment des de la cruïlla amb el camí d'Alcalà de la Jovada, perquè a partir d'ací desapareixen quasi per complet.

Top

Penya Foradada

Bergpas

Collado

Intersecció

En aquesta cruïlla prenem el sender que porta cap a Alpatró.

A partir d'aquest punt, el camí de tornada a Alpatró ja és quasi tot per pista agrícola asfaltada.

CruÏlla

Desviament cap a la Font de Pere
Boom

Garrofera monumental

Font de l'Orenga

Cases aïllades

Font Vella d’Alpatró

Senda de la Font Vella d'Alpatró

Creu de terme i final de la ruta