Tijd  5 uren 16 minuten

3,8
7,6

81 maal bekeken, 6 maal gedownload

in de buurt Prades, Catalunya (España)

Bonica i còmode caminada amb sortida des del centre de Prades (que hem visitat d’entrada), per anar a l’ermita de Sant Antoni, seguint el Camí Natural i tot seguit, desviar-nos cap a la cova del Capellans, la roca Foradada i el llac de Prades, on hi ha un àrea de lleure. Desprès de vorejar l’estany, ens enfilem per un corriol dret i poc fresat fins a tornar a enllaçar amb el camí Natural, al costat de l’ermita de Sant Roc i continuar per un caminet sota la pista fins a l’ermita de l’Abellera, que trobem tancada.

Seguim la marxa, per un corriol que davalla tot planejant fins a l’espectacular roca del Corbs, on comencem a pujar suaument , ara per un camí més ampla (amb bones vistes de la fondalada de Capafonts i Farena) que ens porta fins al coll de Serafi, la font de les Marfanyes i al coll de les Raons, on enllacem amb el GR-171. Seguim el camí i arribem a la font del Mas d’en Pagès i tot seguit ens enfilem per l’espectacular grau de la Moleta (un pas per entre grans blocs de pedres) fins arribar al cim que és una gran plana arbrada.

Baixem i anem a veure la cova d’en Pere (grans balmes que els pastors varen fer servir d’estables i corrals pel bestiar, pallers i magatzems de pasturatge i habitacions per l’estada). Tornem enrere i anem a trobar de nou el GR-171 per pujar al cim de la Baltasana (inclòs a la llista dels 100 cims de la FEEC), seguint una ampla pista cimentada que puja fins a dalt del cim, on gaudim de bones vistes sobre el Montsant, tota la serralada de Prades, els Pirineus en dies clars i el mar Mediterrani.

Baixem del cim, seguint el GR-171, passem pel coll de la Foguina (on hi ha un cartell explicatiu de la roureda de roure reboll) i deixem el GR, per baixar pel corriol pedregós dels Colomers i arribar amb poca estona al centre de Prades, on acabem aquesta magnífica caminada.

L'ermita de l'Abellera.-
L’ermita de l’Abellera possiblement data del 1570, tot i que se n’han fet moltes reformes posteriors. Té una disposició força estranya, ja que s’assenta en una cova que havia servit d’aixopluc. La cova forma part d’una cinglera que assoleix els 1.020 metres d’alçada.
Aquesta situació fa que la vista que s’albira des de l’indret sigui extraordinària amb la vall del riu Brugent, els pobles de Capafonts i Farena al fons, el municipi de Mont-ral aturonat i, en darrer terme, la plana de l’Alt Camp i la serra del Montmell. Extensos boscos s’estenen per tot el paisatge, així com antics conreus de castanyers, avui abandonats.

Es diu que la imatge de la Mare de Déu de l’Abellera la va trobar un pastor a una alzina a la qual anava a buscar mel. El pastor, segons la llegenda, va endur-se la imatge dues vegades cap a casa i cada cop la marededéu retornava al seu lloc de descobriment. També es parla que va existir una ermita anterior a l’actual a on s’hauria retirat la reina Margarida de Prades. A l’ermita hi va viure, cap al 1484, fra Bernat Boïl, primer vicari apostòlic de les Índies que va acompanyar Cristòfor Colom en el seu segon viatge a Amèrica.

La façana del templet és força humil: un portal adovellat, dues finestres per banda i el campanar de doble espadanya en són els elements més destacats, realçats en uns murs acabats en la pedra vermellosa de la zona. L’edifici no existia el 1484; el 1570 es podria haver construït i el campanar es va aixecar possiblement el 1578. Potser corresponia a la primera ermita: la seva successora adquiriria l’aparença actual a partir de nombroses remodelacions afegides a través dels segles.

Disposa d’una sola nau de tretze metres de llarg per sis d’ample amb un cambrils. Per la seva banda, la marededéu data del 1940 i és una còpia fidel de la seva antecessora. El 12 d’agost de 1956 la imatge va ser coronada per l’arquebisbe de Tarragona. La corona és de l’orfebre Jaume Mercadé Queralt i consta de cinquanta abelles de plata amb la seva reina i també inclou l’escut de Prades. Això es deu al fet que a l’interior hi havia hagut uns ruscs d’abelles amb les seves corresponents bresques de mel. Per aquest motiu, la imatge és la patrona dels apicultors catalans actuals.

El Dilluns de Pasqua de Resurrecció i el 8 de setembre, dia de les Marededéus Trobades, hi acudeixen molts devots i visitants. Anys enrere els veïns de Prades hi solien anar en processó el diumenge després de Nadal. Text de https://prades.cat/ermita-de-labellera/