Tijd  4 uur 56 minuten

2,7
5,3

54 maal bekeken, 1 maal gedownload

nabij Santa Cecília de Voltregà, Catalunya (España)

Excursió que sortint i acabant en un petit aparcament que hi ha a l'inici d'una pista
que trenca a l'esquerra , passat el nucli urbà de Santa Cecilia de Voltregà, just abans d'arribar el km 3.
Comencem l'itinerari pel camí seguint la pista que ens portarà sota l'ermita de Santa Perpètua fins a trobar el PR-49 que ens farà pujar la costa fins el mirador de Pere Vila i Farrés i tot seguit arribar a Santa Perpètua, que per cert està molt ben rehabilitada, amb una zona de descans, un entorn net per descansar i un edifici net i cuidat, i aprofitem per esmorzar.
Comencem la baixada per la vessant oposada primer per la pista i després per corriol, sempre per l'obaga fins arribar a la riera del Sorreig, que no hem de travessar sinó que prenem el camí que voreja la riera fins a trobar l'indicador del Gorg Negre que seguirem pel corriol que baixa fins al riu. Trobarem una zona on cal assegurar el pas ajudant-nos amb una corda per arribar be a la font de la Gorga Blava. Un cop aqui cal travesssar el riu i seguir per la riba oposada, esquerra als peus de la cinglera fins arribar al Gorg Negre: un lloc suggestiu, diferent i fins a cert punt sinistre, molt indicat per escenari de llegendes.

Després de visitar-lo i fetes les fotos de rigor del paratge retornem pel mateix sender que a l'anada fins poc abans de la font de la Gorga Blava, que ja no creuarem la Riera sinó que ens enfilarem a l'esquerra i deixarem la llera de la Riera de Sorreig seguint el PR fins a trobar de nou l'aparcament on tenim el cotxe, ja ben a prop de Santa Cecília de Voltregà.

Llocs a destacar del recorregut

Santa Cecília de Voltregà
És d'una extensió més aviat reduïda, de 8,57 km², i s'estén pel curs inferior de la riera de Sorreigs, a la vall que aquesta forma des de l'espectacular salt del Gorg Negre fins que troba la carretera de Barcelona a Puigcerdà, poc abans de prendre la direcció nord per a barrejar-se amb el riu Ter per la dreta. L'inici de la vall, en el seu sector oest es troba encaixat entre els cimals de la Tuta i de Santa Perpètua (795 m) i la serra de Sant Martí Xic o del castell de Voltregà (854 m); a mesura que el riu avança cap a llevant, la seva vall es va ampliant, fins a esbadiar-se en la Plana de Vic. Tota la vall és de grans bancals i terrasses, molt aptes per a l'agricultura, però la major densitat de masos i de poblament es troba al sector est del terme, a partir, sobretot, de l'església parroquial, que ha donat nom al terme.
El municipi no té cap nucli de poblament, i té com a centre l'església de Santa Cecília, situada a l'esquerra del riu, una mica enfilada. Una moderna carretera local, oberta a mitjan de segle XX, l'enllaça amb la carretera de Barcelona a Puigcerdà, passat el km 74, a l'indret de Can Pantano.

El Gorg Negre
L'indret més visitat del terme és el Gorg Negre, lloc de llegendes de bruixes i on es congrien, segons la dita popular, les pitjors tempestes de la Plana. És un gorg profund, excavat pel salt de la riera dels Sorreig, envoltat d'altes parets de roca i amb una petita cornisa de pedra que permet d’acostar-se fins al sallent. Comptà anys enrere amb alguns molins i una petita indústria tèxtil, que aprofitava l'aigua de la riera, però deixà de funcionar fa molts anys. Ara compta només amb granges d'explotació agropecuària i alguns restaurants de qualitat.

Ermita de Santa Perpètua
Visitava Santa Cecilia de Voltregà, 9 km 2 , dins d’aquest petit terme es troba l’ermita de Santa Perpetua,coneguda també com de Vespella. El camí d’accés supera en menys de dos quilometres el desnivell entre la plana 522,3 metres i els 790 del turó on s’aixeca l’esglesiola dedicada a la màrtir.
Quan assolia el cim trobava un grup de persones que feinejaven per mantenir l’edifici. Això em permetia accedir a l’interior on observava la imatge gòtica de la santa, el exvots que pengen de la paret, i m’obsequiaven amb un exemplar dels goigs.
La Irene Tironi Laporte havia visitat Santa Perpetua des de Sant Bartomeu de Grau, i n’havia fet una excel•lent i documentada crònica.
Els comentava que a http://www.rostoll.cat/obaga/ podien recavar informació, i fins ajuda, en la tasca de recuperar la música dels Goigs.
Amb el temps just per tornar al Vallès Occidental m’acomiadava de la Fina Vila, i de la resta de persones que generosament esmerçaven el seu temps, fent tasques d’arranjament d’aquesta petita església, situada en un dels miradors naturals de la comarca d’Osona.
M’agradarà tenir noticies a l’email coneixercatalunya@gmail.com de com evolucionen els projectes vinculats a Santa Perpetua.
(blog Coneixer Catalunya)

Informació extreta de Viquipèdia i de https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/santa-perpetua-gorg-negre-6860456