Tijd  2 uur 15 minuten

1,9
3,7

641 maal bekeken, 33 maal gedownload

nabij Gerri, Catalunya (España)

[CA] Serra de Boumort. Mare de Déu d’Esplà, Solduga i Espluga de Cuberes

Atractiu itinerari pel massís de Boumort que travessa un racó esquerp i solitari del Pallars Sobirà. Sortint de l’ermita de la Mare de Déu d’Esplà es visita el remot poble de Solduga, pràcticament abandonat i mig en ruïnes, el despoblat de Cuberes, situat sota una gran espluga, i es travessa longitudinalment la serra de Cuberes per la solana tot franquejant l’anomenat Terrat de l’Espluga fins a la Portella de Pentina i la pista de Cuberes. Espectaculars vistes sobre el barranc de l’Infern, el congost de Collegats i la vall de la Noguera Pallaresa.

L’itinerari es descriu en la direcció més favorable, en baixada. Si no es vol tornar pel mateix camí ni pujar a peu per la pista fins a la Mare de Déu d’Esplà caldrà disposar de dos vehicles i deixar-ne un d’estacionat al revolt del Salt de la Núvia.

En cas que es resolgui pujar a peu per la pista cal saber que es pot utilitzar una drecera que surt a mà dreta (S) al cap de 4,73 km de recorregut (cota 1.325 m) a comptar des de l’estacionament del revolt del Salt de la Núvia. Aquest camí es dirigeix a l’E, torna a tocar la pista en un revolt, gira al SO tornant a deixar la pista a l’esquerra, la torna a tocar en la següent ziga-zaga i travessa els suaus lloms del tossal del Pou fins a arribar a la Mare de Déu de l’Esplà (en total representa 6,06 km i 615 m de desnivell positiu recorreguts, unes 2 h de caminada).

Ruta no senyalitzada.

Aproximació amb vehicle
La llarga pista de Pentina que dona accés al revolt del Salt de la Núvia i al trencall de la Mare de Déu d’Esplà comunica el terme de Gerri de la Sal (municipi de Baix Pallars) amb el refugi de Cuberes i amb les Valls d’Aguilar (Alt Urgell). Tot i que normalment és practicable per als vehicles de turisme cal informar-se del seu estat abans d’emprendre l’excursió.

Des del punt km 295,1 de la carretera N-260, situat entre la Pobla de Segur i Gerri de la Sal, cal prendre a la dreta (E) el trencall de la carretera de Baén que salva la Noguera Pallaresa amb un pont. Tot just creuat el riu s’agafa la pista sense asfaltar que surt a mà dreta (senyalització). Se segueix la pista principal passant a gual el riu Major.

1,52 km. Es deixa a mà esquerra la font de Coma Calent. La pista descriu una àmplia ziga-zaga.

4,55 km. S’arriba al pronunciat revolt del Salt de la Núvia. Cal deixar un vehicle estacionat a l’espai habilitat a la dreta del tomb i seguir amb l’altre auto en direcció est. Una mica més enllà, pista amunt, surt, a la dreta, el camí de Solduga (senyalització) per on es tornarà a peu. La pista fa una gran ziga-zaga i continua cap a llevant. Després de dues llaçades més es troba una desviació indicada (11,25 km) que porta a Solduga. No es pren, es continua recte, cap al SE, en direcció al refugi de Cuberes.

12,40 km. Trencall d’accés a la Mare de Déu de l’Esplà (indicadors). Es deixa la pista principal i es gira bruscament a la dreta (O).

13,80 km. Santuari de la Mare de Déu de l’Esplà. Inici de l’excursió a peu.

Itinerari a peu
0,00 km (1.532 m). Santuari de la Mare de Déu d’Esplà, al bell mig del Cap de Roques de Solduga. Abans de començar la ruta es va un moment cap al sud creuant l’aclarit bosc de l’entorn. Es passa pel costat del petit refugi lliure d’Esplà (taules i bancs al seu redós) i, en acabar el pla, penjats sobre el vessant meridional, es troben vestigis del Front del Pallars, un niu de metralladora i un búnquer.

Es torna a l’ermita i s’inicia l’excursió prenent un camí poc marcat que se’n va cap al NO. De seguida es poden veure les restes d’una trinxera de defensa. L’entorn es ple de rastres de llaunes de menjar utilitzades per les tropes. Es gira a l’esquerra (O) fins a arribar al fons de la suau coma de la Llau Carbonera, que se segueix en baixada fins a enllaçar amb la pista de Solduga.

La modesta ermita d’Esplà substitueix un antic santuari edificat a finals del segle XVII, destruït durant un dels episodis més cruels de l’anomenat Front del Pallars. Aquesta línia defensiva, activa entre els mesos de maig i de desembre de 1938, s’instaurà al ponent català en el transcurs de la guerra de 1936 a 1939 per contenir l'avanç de les divisions franquistes provinents d’Aragó. Dins de la successió d’envestides i reculades que van caracteritzar aquells mesos, el 31 de juliol les tropes republicanes llançaven un assalt contra les posicions feixistes situades a l’entorn d'Esplà que va ser contrarestat per l’artilleria franquista utilitzant bombes incendiàries. La batalla va tenir un final esfereïdor: a Esplà, entre les nombroses víctimes mortes en combat s’hi comptaren prop de 300 joves republicans cremats. Aquesta va ser una de les últimes escomeses del front del Pallars perquè, cap al setembre, l’atenció militar es concentrà a l’Ebre..

1,04 km (1.429 m), 15 min. Pista d’accés a Solduga. Es pren cap a l’esquerra (SO) durant 170 m i s’abandona per prendre un corriol poc marcat que surt a la dreta (direcció O; fites de pedra) i baixa amb decisió fent giragonses fins a situar-se a la base inicial de la cinglera de la Canal de la Font (cota 1.290 m). Es gira a l’esquerra (S) i es voreja la base de l’espadat (balmes, alguna amb surgències d’aigua i basses). Més enllà, a mà dreta, es troba un filat per a bestiar que voreja el corriol.

2,25 km (1.247 m), 35 min. Despoblat de Solduga. Amb l’excepció d’una casa reconstruïda i de l’església nova de Sant Martí, la resta d’edificis es troba en ruïnes. Va estar habitat fins a començament dels anys 1970. L’antiga església troglodita de Sant Martí de Tours (segle XI), molt deteriorada, està construïda en una balma situada sobre les cases. A la sortida del nucli es retroba la pista que s’havia creuat abans. Es creua i es baixa en direcció SO per prendre un camí que gira a ponent (O i NO) i travessa els antics prats i conreus de Solduga disposats en feixes. S’acaben els conreus i s’arriba als arbres; el camí gira al nord. Cal seguir les fites de pedra. Sempre en baixada, es creua el torrent de la Llau Carbonera (3,03 km, 1.110 m).

3,26 km (1.101 m), 52 min. Bifurcació on després es tornarà. Cal prendre el trencall de l’esquerra, en descens. Uns 300 m després es baixa el grau de la Canal de l’Espluga (giragonses en terreny dret); es continua baixant fins a situar-se sota l’espadat que acull les cases de Cuberes.

4,01 km (951 m), 1 h 7 min. L’Espluga de Cuberes. Conjunt d’habitatges troglodítics als quals s’accedeix per mitjà d’un talús en rampa. Destaquen la casa Gran de l’Espluga i església de Santa Coloma, edificades sota la balma. La primera documentació del lloc data del segle XII i va ser habitat fins a finals dels anys 1930. A ulls d’ara sembla increïble que, conjuntament amb Solduga, Cuberes constituís una pedania unida al municipi de Baén. Es desfà el camí pujant fins a la darrera bifurcació.

4,76km (1.101 m), 1 h 31 min. Trencall per on s’havia passat. Ara cal girar cap a l’esquerra (O-NO) i seguir el camí que discorre planerament per l’anomenat Lo Terrat de l’Espluga cap a ponent, amb unes espectaculars vistes sobre el barranc de l’Infern i el congost de Collegats. Es travessa el Pas de l’Escaleta (5,35 km, 1.109 m); progressivament, l’entorn esdevé feréstec.

6,73 km (1.068 m), 1 h 59 min. La Portella de Pentina. El camí gira al nord, travessa la carena de la serra i baixa cap a un promontori des d’on hi ha una bona vista sobre la Pallaresa i el congost de Collegats (1.040 m). Es gira a llevant i s’emprèn una baixada decidida que, amb diverses ziga-zagues, condueix a la pista de Pentina i al revolt on s’havia estacionat el vehicle.

7,45 km (911 m), 2 h 15 min. Revolt del Salt de la Núvia. Fi de l’itinerari a peu.

El massís de Boumort comprèn un conjunt de serres transversals prepirinenques situades a cavall de les comarques del Pallars Jussà, del Pallars Sobirà i de l’Alt Urgell. La seva notable diversitat biològica es troba emparada per l’Espai Natural Protegit de la Serra de Boumort, coincident amb la Reserva Nacional de Caça de Boumort, creat l’any 1991 i que abasta 13.097 ha. Especialment atractiva és la brama del cérvol, a l’inici de la tardor. Destaca també la presència de l'isard, del cabirol, del gall fer, el picot negre i el mussol pirinenc. Als cingles i penya-segats hi niuen rapinyaires rupícoles, com l'àguila daurada, el trencalòs, el voltor comú, l'aufrany i el voltor negre, essent l’únic indret d’Europa on es reprodueixen les quatre espècies de voltors del continent.

Més informació

[ES] Sierra de Boumort. Mare de Déu d'Esplà, Solduga y Espluga de Cuberes

Atractivo itinerario por el macizo de Boumort que atraviesa un rincón huraño y solitario del Pallars Sobirà. Saliendo de la ermita de la Mare de Déu d’Esplà se visita el remoto pueblo de Solduga, prácticamente abandonado y medio en ruinas, el despoblado de Cuberes, situado bajo una gran cueva, y se atraviesa longitudinalmente la sierra de Cuberes por la solana franqueando el llamado Terrat (azotea) de l’Espluga hasta la Portella de Pentina y la pista de Cuberes. Espectaculares vistas sobre el barranco del Infern, el desfiladero de Collegats y el valle del río Noguera Pallaresa.

El itinerario se describe en la dirección más favorable, en bajada. Si no se quiere volver por el mismo camino ni subir a pie por la pista hasta la Virgen de Esplà será necesario disponer de dos vehículos y dejar uno estacionado en la curva del Salt de la Núvia.

En caso de que se resuelva subir a pie por la pista hay que saber que se puede utilizar un atajo que sale a mano derecha (S) al cabo de 4,73 km de recorrido (cota 1.325 m) a contar desde el estacionamiento de la curva del Salt de la Núvia. Este camino se dirige al E, vuelve a tocar la pista en una curva, gira hacia el SO volviendo a dejar la pista a la izquierda, la vuelve a tocar en el siguiente zigzag y atraviesa los suaves lomos del Tossal del Pou hasta llegar a la Virgen del Esplà (en total representa 6,06 km y 615 m de desnivel positivo recorridos, unas 2 h de caminata).

Ruta no señalizada.

Aproximación con vehículo
La larga pista que da acceso a la curva del Salt de la Núvia y al desvío de la Virgen de Esplà -llamada de Pentina- comunica el término de Gerri de la Sal (municipio de Baix Pallars) con el refugio de Cuberes y con Les Valls d'Aguilar (Alt Urgell). Aunque normalmente es practicable para los vehículos de turismo hay que informarse de su estado antes de emprender la excursión.

Desde el punto km 295,1 de la carretera N-260, situado entre la Pobla de Segur y Gerri de la Sal, hay que tomar a la derecha (E) el desvío de la carretera de Baén que salva el río Noguera Pallaresa por un puente. Apenas cruzado el río se toma la pista sin asfaltar que sale a mano derecha (señalización). Se sigue la pista principal pasando a vado el río Major.

1,52 km. Se deja a mano izquierda la fuente de Coma Calent. La pista describe un amplio zigzag.

4,55 km. Se llega a la pronunciada curva del Salt de la Núvia. Hay que dejar un vehículo estacionado en el espacio habilitado a la derecha y seguir con el otro en dirección este. Un poco más allá, pista arriba, sale a la derecha el camino de Solduga (señalización) por donde se volverá a pie. La pista describe un gran zigzag y continúa hacia levante. Después de dos lazadas se encuentra una desviación indicada (11,25 km) que lleva a Solduga. No se toma, se sigue recto, hacia el SE, en dirección al refugio de Cuberes.

12,40 km. Desvío de acceso a la Virgen del Esplà (indicadores). Se deja la pista principal y se gira bruscamente a la derecha (O).

13,80 km. Santuario de la Virgen de Esplà. Inicio de la excursión a pie.

Itinerario a pie
0,00 km (1.532 m). Santuario de la Virgen de Esplà, en medio del Cap de Roques de Solduga. Antes de comenzar la ruta se va un momento hacia el sur cruzando el aclarado bosque del entorno. Se pasa junto al pequeño refugio libre de Esplà (mesas y bancos a su alrededor) y, al terminar el llano, colgados sobre la vertiente meridional, se encuentran vestigios del Frente del Pallars, un nido de ametralladora y un bunker.

Se vuelve a la ermita y se inicia la excursión tomando un camino poco marcado que se dirige al NO. Enseguida se pueden ver los restos de una trinchera de defensa. El entorno está lleno de rastros de latas de comida utilizadas por las tropas. Se gira a la izquierda (O) hasta llegar al fondo de la suave vaguada de la Llau Carbonera, que se sigue en bajada hasta enlazar con la pista de Solduga.

La modesta ermita de Esplá sustituye un antiguo santuario edificado a finales del siglo XVII y destruido durante uno de los episodios más crueles del llamado Frente del Pallars. Esta línea defensiva activa entre los meses de mayo y diciembre de 1938 se instauró en el poniente catalán en el transcurso de la guerra de 1936 a 1939 para contener el avance de las divisiones franquistas provenientes de Aragón. Dentro de la sucesión de embestidas y retrocesos que caracterizaron aquellos meses, el 31 de julio las tropas republicanas desencadenaban un asalto contra las posiciones fascistas situadas en el entorno de Esplà que fue contrarrestado por la artillería franquista utilizando bombas incendiarias. La batalla tuvo un final estremecedor: en Esplá, entre las numerosas víctimas fallecidas en combate se contaron cerca de 300 jóvenes republicanos quemados. Esta fue una de las últimas acometidas del frente del Pallars porque, hacia septiembre, la atención militar se concentró en el Ebro.

1,04 km (1.429 m), 15 min. Pista de acceso a Solduga. Se toma hacia la izquierda (SO) durante 170 y se abandona para tomar un sendero poco marcado que sale a la derecha (dirección O; hitos de piedra) y baja con decisión y sinuosamente hasta situarse en la base inicial del despeñadero de la Canal de la Font (cota 1.290 m). Se gira a la izquierda (S) y se bordea la base del acantilado (grutas, alguna con surgencias de agua y balsas). Más allá, a mano derecha, se encuentra una alambrada para ganado que bordea el sendero.

2,25 km (1.247 m), 35 min. Despoblado de Solduga. Con la excepción de una casa reconstruida y de la iglesia nueva de Sant Martí, el resto de edificios se encuentra en ruinas. Estuvo habitado hasta principios de los años 1970. La antigua iglesia troglodita de Sant Martí de Tours (siglo XI), muy deteriorada, está construida en una cueva situada sobre las casas. A la salida del núcleo se reencuentra la pista que se había atravesado antes. Se cruza y se baja en dirección SO para tomar un camino que gira a poniente (O y NO) y atraviesa los antiguos prados y cultivos de Solduga dispuestos en bancales. Se acaban los cultivos y se llega a los árboles; el camino gira al norte. Hay que seguir los hitos de piedra. Siempre en bajada, se cruza el torrente de la Llau Carbonera (3,03 km, 1.110 m).

3,26 km (1.101 m), 52 min. Bifurcación. Después se volverá aquí. Hay que tomar el desvío de la izquierda, en descenso. Unos 300 m después se baja el grado de la Canal de l’Espluga (curvas en terreno con pendiente); se continúa bajando hasta situarse bajo el acantilado que acoge las casas de Cuberes.

4,01 km (951 m), 1 h 7 min. L’Espluga de Cuberes. Conjunto de viviendas troglodíticas a las que se accede por medio de un talud en rampa. Destacan la casa Gran de l’Espluga y la iglesia de Santa Coloma, edificadas dentro de la gran cavidad. La primera documentación del lugar data del siglo XII y fue habitado hasta finales de los años 1930. Con ojos actuales parece increíble que, conjuntamente con Solduga, Cuberes constituyera una pedanía unida al municipio de Baén. Se deshace el camino subiendo hasta la última bifurcación.

4,76km (1.101 m), 1 h 31 min. Desvío por donde se había pasado. Ahora hay que girar hacia la izquierda (O-NO) y seguir el camino que discurre llanamente por el llamado Terrat de l’Espluga hacia poniente, con unas espectaculares vistas sobre el barranco del Infern y el desfiladero de Collegats. Se atraviesa el Pas de l’Escaleta (5,35 km, 1.109 m); progresivamente, el entorno deviene más salvaje.

6,73 km (1.068 m), 1 h 59 min. La Portella de Pentina. El camino gira al norte, atraviesa la cresta de la sierra y baja hacia un promontorio desde donde hay una buena vista sobre el valle del río Pallaresa y el desfiladero de Collegats (1.040 m). Se gira a levante y se emprende una bajada decidida que, con varios zigzags, conduce a la pista de Pentina y a la curva donde se había estacionado el vehículo.

7,45 km (911 m), 2 h 15 min. Curva del Salt de la Núvia. Fin del itinerario a pie.

El macizo de Boumort comprende un conjunto de sierras transversales prepirenaicas situadas a caballo de las comarcas del Pallars Jussà, del Pallars Sobirà y del Alt Urgell. Su notable diversidad biológica se encuentra amparada por el Espacio Natural Protegido de la Serra de Boumort, coincidente con la Reserva Nacional de Caza de Boumort, creado en 1991 y que abarca 13.097 ha. Especialmente atractiva es la berrea del ciervo, al inicio del otoño. Destaca también la presencia de la gamuza, del corzo, del urogallo, el pito negro y el mochuelo boreal. En los riscos y acantilados anidan rapaces rupícolas, como el águila real, el quebrantahuesos, el buitre leonado, el alimoche y el buitre negro, siendo el único lugar de Europa donde se reproducen las cuatro especies de buitres del continente.