• Foto van De Tavascan al pic de Certascan per la vall de Lladorre

• Omgeving

6,9

5129 maal bekeken, 220 maal gedownload

nabij Tabescán, Catalunya (España)

[CA] De Tavascan al pic de Certascan per la vall de Lladorre

Ascensió molt interessant al pic de Certascan i descens optatiu i recomanable -georeferenciat- cap a Noarre per l'estany Blanc de Guerosso discorrent sempre per l'interior del Parc Natural de l'Alt Pirineu. El cim és un mirador estratègic sobre les valls de Certascan, a l'est, i la dels estanys de Guerosso i de Flamisella, a l'oest. Com que està un xic avançat cap al sud de la carena, domina millor que la Punta Nord, també fronterera, el fons de les valls de migdia. L'estany de Certascan, situat en un racó de gran bellesa, és el més gran dels Pirineus i la reconstrucció del refugi l'ha convertit en un paratge de visita gairebé obligatòria. A Tavascan hi ha el Centre d'Interpretació de l'Aigua.
Ruta senyalitzada parcialment.

La ruta comença i acaba a Tavascan. El refugi de Certascan, amb serveis de pernoctació i restauració, permet fer-la en dos dies (també es pot acampar al seu voltant). Si es disposa de dos vehicles, es pot escurçar la ruta començant-la a la barrera de Montalto (1.410 m; s'estalvien els primers 5 km) i acabant-la a Noarre (1.596 m; s'estalvien els darrers 5 km) o a Quanca (1.381 m; s'estalvien 4 km). La pista de la Canalada és de peatge i està oberta de 9 a 17 h.

Per arribar a Tavascan des de Sort, cal prendre la carretera C-13 cap al N fins a Llavorsí. Allà s'ha de girar a la dreta (NE) per la L-504, que s'endinsa per la vall de la Noguera de Cardós fins a una nova cruïlla, una petita rotonda que separa la carretera de la vall de Cardós (a l'esquerra, N; la mateixa L-504) de la de vall Ferrera (a la dreta, NE; la L-510). Se segueix per la primera fins al poble de Tavascan (20,5 km). Es deixa el vehicle a la zona d'aparcament entre el centre del poble (oficina d'informació) i la cruïlla a Quanca i Noarre.

Primera part
0,00 km (1.127 m). Tavascan, cruïlla amb la carretera a Quanca i Noarre: cal deixar-la a l'esquerra i seguir per la pista forestal del fons de la vall en direcció NE vora la Noguera de Lladorre. Es deixen a mà esquerra els desviaments que duen a les bordes de Guidal (km 3,07, 1.239 m) i al peatge de la Canalada (km 5,62, 1.382 m).

5,99 km (1.401 m), 1 h 25 min. Barrera de Montalto. Tancada a la circulació de vehicles. Es gaudeix de bones vistes de les valls del Montarenyo, a la dreta, i de Romedo, al fons. Es travessa el riu de Certascan per un pont de ciment.

7,07 km (1.434 m), 1 h 35 min. Borda de Boavi, situada a 50 m de la pista davant d'un senyal de fusta. L'incomparable pla de Boavi s'estén 1 km més cap a l'est.

El camí a Certascan, que abans sortia del pont sobre el riu de Certascan que s'acaba de passar, està marcat a partir de la borda de Boavi des del senyal de fusta abans esmentat. Al principi, els senyals són poc visibles per la vegetació.

Cal guanyar alçada en direcció N apropant-se al riu que baixa de Certascan. A poc a poc, els senyals es fan evidents, en part perquè aquest camí i el vell tornen a coincidir a partir de la cota 1.550 m.

8,37 km (1.798 m), 2 h 40 min. Cruïlla de Llurri i pleta de Tornapigol. Es deixen sengles camins a dreta i esquerra i se segueix cap al NE cercant el riu de Llurri i la borda del mateix nom, que es deixen a l'esquerra (O). S'ascendeix per la coma de Llurri buscant la pista forestal de la Canalada, a la vall de Romedo. Abans de trobar-la, es deixa a l'esquerra el camí que va a la Canalada per sota de la pista forestal.

9,44 km (1.980 m), 3 h 10 min. Pista forestal de la Canalada a la vall de Romedo. Cal travessar-la i seguir en direcció N paral·lelament a la pista, que queda a l'esquerra (O), però guanyant alçada. Apareixen les cascades de Certascan i la canonada de la central hidroelèctrica, darrere de la vall de Sellente.

10,32 km (2.081 m), 3 h 35 min. Es perden 10 m de desnivell i s'arriba a una cruïlla: per l'esquerra (O), es baixa a la Canalada, i per la dreta (E), es va directament a l'estany de Romedo de Dalt. Se segueix recte ascendint cap a Certascan per la coma de la Canalada primer cap al NO i progressivament cap a l'O.

11,01 km (2.194 m), 3 h 47 min. Es passa pel costat de l'estany Petit de Certascan i ja es veu el refugi una mica més amunt (O). Es voreja aquest bell i petit estany deixant-lo a l'esquerra (S) i es guanya la nova graonada.

11,49 km (2.230 m), 4 h 10 min. Refugi de Certascan. És una edificació cedida per la FECSA a la FEEC el 1975 i reconstruïda el 1997. Està guardat a l'estiu i disposa de servei de pernoctació, menjars i begudes.

Segona part
Es continua cap a ponent i, als 5 min, s'és a un collet sobre l'àmplia conca on hi ha l'estany de Certascan, que aflueix a la vall de la Noguera de Lladorre, per la qual s'ha ascendit des de Tavascan. Des de la carena, es gaudeix d'una grandiosa vista sobre l'estany de Certascan, un bon lloc d'acampada. Aquest indret vora l'estany i el refugi és el millor punt de sortida per assolir els cims de la contrada. S'ha de girar a l'esquerra (O) per seguir el torrent que baixa del coll de Certascan. El pendent s'accentua abans d'arribar-hi.

13,75 km (2.583 m), 5 h 30 min. Coll de Certascan. Aquest coll separa el pic del mateix nom, al N, del de Guerosso, al S. Des del coll, cal pujar en direcció N per la tartera del llom i l'aresta decantant-se cap al cantó de Noarre per trobar un accés millor i, més amunt, directe cap al cim del rocam de la carena fins al pic.

14,70 km (2.853 m), 6 h 20 min. Pic de Certascan. S'ha de continuar per l'aresta cap al N, davallar per una bretxa i remuntar uns 10 m una mica difícils (II grau). Se segueix sense cap altra dificultat fins a la Punta Nord.

15,02 km (2.839 m), 6 h 45 min. Punta Nord del pic de Certascan. Si es vol descendir a Noarre per l'estany Blanc de Guerosso, es pot tornar a la bretxa que separa els dos cims, baixar directament pel vessant occidental i parar atenció, a causa del pedregar inestable, fins a l'estany. Si no es vol fer marxa enrere fins a la bretxa, des de la Punta Nord es pot seguir més al N fins al coll de Montabona (2.717 m), que es troba entre aquest cim (S) i el de Montabona (N; 2.793 m), però la baixada és laboriosa: s'ha de seguir l'aresta gairebé sempre decantant-se a la vall de Guerosso, però no gaire separats de la carena perquè més avall hi ha una llosa llisa molt pendent. Un cop al coll, cal davallar fins a l'estany Blanc, on es coincideix amb l'altra opció de baixada.

15,90 km (2.532 m), 7 h 25 min. Estany Blanc de Guerosso. Se segueix a migdia el curs de la torrentera (que resta amagada sota uns grans blocs de pedra) i s'arriba a l'estany Blau de Guerosso (km 16,83, 2.369 m). Seguidament, es troba un altre estany i es deixa a l'esquerra (E) el camí que puja directament al coll de Certascan (km 17,12, 2.377 m).

17,35 km (2.314 m), 7 h 55 min. Estany Blau del Mig de Guerosso. Cal seguir descendint per la torrentera, ara força engorjada, passant d'una vora a l'altra per trobar el millor pas.

18,11 km (2.152 m), 8 h 15 min. Estany Blau de Baix de Guerosso. Hi ha les ruïnes d'una pleta a la vora. Cal seguir baixant cap al S per l'esquerra del torrent. A la dreta queda la pleta de Guerosso, on s'accedeix passats 20 min. En aquest indret, hi ha una cabana des d'on es pot contemplar una gran perspectiva sobre la fondalada de Noarre. Immediatament després, es travessa el torrent de Flamisella: el camí, senyalitzat amb fites, segueix perdent alçada per dins d'un bonic bosc d'avets i bedolls fins a les bordes de Noarre.

21,19 km (1.593 m), 9 h 15 min. Bordes de Noarre. Situades en un indret encisador, són habitades a l'estiu pels pastors que tenen cura del bestiar. Unes quantes han estat restaurades per propietaris amants d'aquests paratges, el primer dels quals fou el soci del CEC i gran amant dels Pirineus Josep Botei, que en reféu una abans de 1936. Des d'aquí, tenim la baixada als aparcaments de Noarre, Quanca o Tavascan

De Noarre, per una pista que se'n va al NO, s'arriba en menys de 10 min al petit aparcament de Noarre (1.596 m), situat a la pista que puja de Quanca a la pleta Palomera. És l'accés normal a les bordes.

La segona opció es davallar directament a les bordes de Quanca (1.381 m) pel camí que se'n va avall cap a l'O (20 min a peu). L'aparcament de Quanca està a pocs metres sobre Quanca, a la carretera que va a l'estació d'esquí de la Pleta del Prat, just al començament de la pista forestal cap a Noarre i la pleta Palomera.

La tercera opció -la que s'ha georeferenciat- és descendir a peu fins a Tavascan. Des de Noarre cal travessar els prats cap al SE i baixar fins al pont sobre el riu de Noarre, que es veu a uns 200 m, en el límit de la Selva de Noarre. Creuat el pont, s'agafa el camí que baixa a la dreta, pel marge esquerre del riu de Noarre, pel bell mig de l'extraordinària Selva de Noarre. En 22 min, s'arriba a una cruïlla sobre l'embassament de Graus que, vall amunt, porta a Quanca. Se segueix recte avall. 3 min després, als 25 min, s'arriba a la presa de Graus (1.365 m), amb la font d'Arenys pocs metres abans i, tot seguit, al càmping Bordes de Graus, a la carretera de Tavascan a Quanca. A partir d'aquí, és millor evitar la carretera seguint pel camí que baixa pel marge esquerre del riu fins al pont de la carretera (1.300 m, uns altres 15 min, 40 des de Noarre). Aquí la carretera canvia de marge. Es creua el pont i es davalla pel marge dret. Es deixa enrere la borda del Grau. A mig camí de Tavascan, es travessa de nou el riu de Tavascan i s'acaba pel marge esquerre, molt per sota de la carretera. Finalment, es torna a Tavascan (km 27,74, 1.127 m; 1 h 15 min des de Noarre i 10 h 30 min de temps total emprat a l'itinerari).

Més informació

[ES] De Tavascan al pico de Certascan por el valle de Lladorre

Ascensión muy interesante al pico de Certascan y descenso optativo y recomendable -georeferenciado- hacia Noarre por el lago Blanc de Guerosso discurriendo siempre por el interior del Parque Natural de L'Alt Pirineu. La cima es un mirador estratégico sobre los valles de Certascan, al este, y el de los lagos de Guerosso y de Flamisella, al oeste. Al estar un poco avanzada hacia el sur de la cresta, domina mejor que la Punta Nord, también fronteriza, el fondo de los valles de mediodía. El lago de Certascan, situado en un rincón de gran belleza, es el más grande de los Pirineos y la reconstrucción del refugio lo ha convertido en un paraje de visita casi obligatoria. En Tavascan está el Centro de Interpretación del Agua.
Ruta señalizada parcialmente.

La ruta empieza y acaba en Tavascan. El refugio de Certascan, con servicios de pernoctación y restauración, permite hacerla en dos días (también se puede acampar a su alrededor). Si se dispone de dos vehículos, se puede acortar la ruta saliendo desde la barrera de Montalto (1.410 m; se ahorran los primeros 5 km) y terminando en Noarre (1.596 m; se ahorran los últimos 5 km) o Quanca (1.381 m; se ahorran 4 km). La pista de la Canalada es de peaje y está abierta de 9 a 17 h.

Para llegar a Tavascan desde Sort, hay que tomar la carretera C-13 hacia el N hasta Llavorsí. Allí hay que girar a la derecha (NE) por la L-504, que se adentra por el valle de la Noguera de Cardós hasta un nuevo cruce, una pequeña rotonda que separa la carretera del valle de Cardós (a la izquierda, N; la misma L-504) de la del valle Ferrera (a la derecha, NE; la L-510). Se sigue por la primera hasta el pueblo de Tavascan (20,5 km). Se deja el vehículo en la zona de aparcamiento situada entre el centro del pueblo (oficina de información) y el cruce a Quanca y Noarre.

Primera parte
0,00 km (1.127 m). Tavascan, cruce con la carretera a Quanca y Noarre: hay que dejarla a la izquierda y seguir por la pista forestal del fondo del valle en dirección NE junto al río de Noguera de Lladorre. Se dejan a mano izquierda los desvíos que llevan a las bordas de Guidal (km 3,07, 1.239 m) y al peaje de la Canalada (km 5,62, 1.382 m).

5,99 km (1.401 m), 1 h 25 min. Barrera de Montalto. Cerrada a la circulación de vehículos. Se disfruta de buenas vistas de los valles del Montarenyo, a la derecha, y de Romedo, al fondo. Se cruza el río de Certascan por un puente de cemento.

7,07 km (1.434 m), 1 h 35 min. Borda de Boavi, situada a 50 metros de la pista ante una señal de madera. La incomparable llanura de Boavi se extiende 1 km más hacia el este.

El camino a Certascan, que antes salía del puente sobre el río de Certascan que se acaba de pasar, está marcado a partir de la borda de Boavi desde la señal de madera antes mencionada. Al principio, las señales son poco visibles por la vegetación.

Hay que ganar altura en dirección N acercándose al río que baja de Certascan. Poco a poco, las señales se hacen evidentes, en parte porque este camino y el viejo vuelven a coincidir a partir de la cota 1.550 m.

8,37 km (1.798 m), 2 h 40 min. Cruce de Llurri y aprisco de Tornapigol. Se dejan sendos caminos a derecha e izquierda y se sigue hacia el NE buscando el río de Llurri y la borda del mismo nombre, que se dejan a la izquierda (O). Se asciende por el valle de Llurri buscando la pista forestal de la Canalada, en el valle de Romedo. Antes de encontrarla, se deja a la izquierda el camino que va a la Canalada por debajo de la pista forestal.

9,44 km (1.980 m), 3 h 10 min. Pista forestal de la Canalada, en el valle de Romedo. Hay que atravesarla y seguir en dirección N paralelamente a la pista, que queda a la izquierda (O), pero ganando altura. Aparecen las cascadas de Certascan y la tubería de la central hidroeléctrica, detrás del valle de Sellente.

10,32 km (2.081 m), 3 h 35 min. Se pierden 10 m de desnivel y se llega a un cruce: por la izquierda (O), se baja a la Canalada, y por la derecha (E), se va directamente al lago de Romedo de Dalt. Se sigue recto, ascendiendo hacia Certascan por el altiplano de la Canalada primero hacia el NO y progresivamente hacia el O.

11,01 km (2.194 m), 3 h 47 min. Se pasa por el lado del lago Petit de Certascan y ya se ve el refugio un poco más arriba (O). Se bordea este bello y pequeño lago dejándolo a la izquierda (S) y se sube a poniente.

11,49 km (2.230 m), 4 h 10 min. Refugio de Certascan. Es una edificación cedida por la FECSA a la FEEC en 1975 y reconstruida en 1997. Está guardado en verano y dispone de servicio de pernoctación, comidas y bebidas.

Segunda parte
Se continúa hacia poniente y a los 5 min se llega a un collado sobre la amplia cuenca donde está el lago de Certascan, que afluye al valle del Noguera de Lladorre, por el que se ha ascendido desde Tavascan. Desde la cresta, se disfruta de una grandiosa vista sobre el lago de Certascan, un buen lugar de acampada. Este lugar junto al lago y el refugio es el mejor punto de partida para alcanzar las cumbres de la región. Hay que girar a la izquierda (O) para seguir el torrente que baja del collado de Certascan. La pendiente se acentúa antes de llegar al collado.

13,75 km (2.583 m), 5 h 30 min. Collado de Certascan. Este collado separa el pico del mismo nombre, al N, del de Guerosso, al S. Desde el collado, hay que subir en dirección N por el pedregal y la arista decantándose hacia el lado de Noarre para encontrar un acceso mejor y, más arriba, directo hacia la cima del roquedal de la cresta hasta el pico.

14,70 km (2.853 m), 6 h 20 min. Pico de Certascan. Se debe continuar por la arista hacia el N, bajar por una brecha y remontar unos 10 m algo difíciles (II grado). Se sigue sin otra dificultad hasta la Punta Nord.

15,02 km (2.839 m), 6 h 45 min. Punta Nord del pico de Certascan. Si se quiere descender a Noarre por el lago Blanc de Guerosso, se puede volver a la brecha que separa las dos cimas, bajar directamente por la vertiente occidental y prestar atención, debido al pedregal inestable, hasta el lago. Si no se quiere dar marcha atrás hasta la brecha, desde la Punta Nord se puede seguir más al N hasta el collado de Montabona (2.717 m), que se encuentra entre esta cima (S) y la de Montabona (N; 2.793 m), pero la bajada es laboriosa: se debe seguir la arista casi siempre decantándose hacia el valle de Guerosso, pero no de una forma muy separada de la cresta porque más abajo hay una losa lisa muy pendiente. Una vez en el collado, hay que descender hasta el lago Blanc, donde se coincide con la otra opción de bajada.

15,90 km (2.532 m), 7 h 25 min. Lago Blanc de Guerosso. Se sigue a mediodía el curso de la torrentera (que queda escondida bajo unos grandes bloques de piedra) y se llega al lago Blau de Guerosso (km 16,83, 2.369 m). Seguidamente, se encuentra otro lago y se deja a la izquierda (E) el camino que sube directamente al collado de Certascan (km 17,12, 2.377 m).

17,35 km (2.314 m), 7 h 55 min. Lago Blau del Mig de Guerosso. Hay que seguir descendiendo por la torrentera, ahora bastante estrecha, pasando de una orilla a la otra para encontrar el mejor paso.

18,11 km (2.152 m), 8 h 15 min. Lago Blau de Baix de Guerosso. Cerca se encuentran las ruinas de un redil. Hay que seguir bajando hacia el S por la izquierda del torrente. A la derecha queda el aprisco de Guerosso, donde se accede pasados 20 min. En este lugar, hay una cabaña desde donde se puede contemplar una gran perspectiva sobre la hondonada de Noarre. Inmediatamente después, se cruza el torrente de Flamisella: el camino, señalizado con hitos, sigue perdiendo altura por dentro de un hermoso bosque de abetos y abedules hasta las bordas de Noarre.

21,19 km (1.593 m), 9 h 15 min. Bordas de Noarre. Situadas en un lugar encantador, son habitadas en verano por los pastores que cuidan el ganado. Unas cuantas han sido restauradas por propietarios amantes de estos parajes, el primero de los cuales fue el socio del CEC y gran amante de los Pirineos Josep Botei, que rehizo una antes de 1936. Desde aquí, tenemos la bajada a los aparcamientos de Noarre, Quanca o Tavascan

De Noarre, por una pista que se va al NO, se llega en menos de 10 min al pequeño aparcamiento de Noarre (1.596 m), situado en la pista que sube de Quanca al aprisco Palomera. Es el acceso normal a las bordas.

La segunda opción es bajar directamente a las bordas de Quanca (1.381 m) por el camino que desciende hacia el O (20 min a pie). El aparcamiento de Quanca está a pocos metros sobre Quanca, en la carretera que va a la estación de esquí de la Pleta del Prat, justo al comienzo de la pista forestal hacia Noarre y el aprisco Palomera.

La tercera opción -la que se ha georeferenciado- es descender a pie hasta Tavascan. Desde Noarre hay que atravesar los prados hacia el SE y bajar hasta el puente sobre el río de Noarre, que se ve a unos 200 m, en el límite de la Selva de Noarre. Cruzado el puente, se coge el camino que baja a la derecha, por el margen izquierdo del río de Noarre a través de la extraordinaria Selva de Noarre. En 22 min, se llega a un cruce sobre el embalse de Graus que, valle arriba, lleva a Quanca. Se sigue recto hacia abajo. 3 min después, a los 25 min, se llega a la presa de Graus (1.365 m), con la fuente de Arenys pocos metros antes y, a continuación, al camping Bordes de Graus, en la carretera de Tavascan a Quanca. A partir de aquí, es mejor evitar la carretera siguiendo el camino que baja por el margen izquierdo del río hasta el puente de la carretera (1.300 m, otros 15 min, 40 desde Noarre). Aquí la carretera cambia de margen. Se cruza el puente y se baja por el margen derecho. Se deja atrás la borda del Grau. A medio camino de Tavascan, se cruza de nuevo el río de Tavascan y se termina por el margen izquierdo, muy por debajo de la carretera. Finalmente, se vuelve a Tavascan (km 27,74, 1.127 m, 1 h 15 min desde Noarre y 10 h 30 min de tiempo total empleado en el itinerario).

Más información

[EN] From Tavascan to Pic de Certascan through Lladorre valley

A very interesting ascent to Pic de Certascan and optional descent to Noarre via lake Blanc de Gueroso. The summit commands a fine view of the Certascan valley to the east, and the valleys of lakes Guerosso and Flamisella to the west. As it stands further to the south of the ridge, it commands a better view of the valleys to the south than does its northern end, which is also on the frontier. Lake Certascan, in a beautiful setting, is the largest in the Pyrenees and the recent rebuilding of the mountain hut has made it a must on everyone's itinerary. In Tavascan you will find the Museum and Centre for the understanding of water.