3,5
7,1

5030 maal bekeken, 354 maal gedownload

nabij Vaqueira-Beret, Catalunya (España)

[CA] Dels Banhs de Tredòs al circ de Colomèrs

Agradable excursió per un magnífic entorn d'alta muntanya que remunta per la vall de Tredòs fins al circ de Colomèrs, d'origen glacial, on es poden observar un llarg seguit d'estanys situats entre cims espadats, comes i altes parets granítiques, tot producte de l'erosió del gel. Els estanys d'Aran i de l'Alt Pallars constitueixen un patrimoni natural de primer ordre i un dels principals atractius turístics del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. El circ de Colomèrs és un dels paratges més representatius d'aquest entorn, ja que acull la major concentració d'estanys de tot el Pirineu.
Ruta senyalitzada.

Des del poble de Salardú, on s'accedeix des de Vielha per la C-28 en direcció al port de la Bonaigua, s'agafa una pista asfaltada que creua el riu d'Aiguamòg i puja als Banhs de Tredòs, on hi ha l'aparcament i la barrera que impedeix el pas de vehicles privats. Hi ha possibilitat d'escurçar el recorregut (unes 2 h menys) utilitzant el transport públic que a l'estiu porta des dels Banhs de Tredòs fins a l'inici del camí del refugi de Colomèrs (cal informar-se prèviament dels horaris). L'itinerari està marcat amb senyals blancs i grocs.

0,00 km (1.756 m). La ruta comença a l'aparcament dels Banhs de Tredòs. Es deixa l'edifici dels banys a la dreta (O) i la pista de vehicles -reservada a serveis- a l'esquerra i es pren el camí que es dirigeix cap al S. Uns tretze minuts més endavant (0,80 km, 1.800 m), el camí arriba a la pista per apartar-se'n tot seguit. Sempre cap al migdia, es voreja la cabana d'Aigües Tòrtes, la font dels Pletius i es travessen els aiguamolls d'Aigües Tòrtes i la pleta de la Montanheta.

2,76 km (1.868 m), 0 h 45 min. Es desemboca de nou a la pista de servei una mica més amunt del pont i de l'àrea d'esbarjo de la Montanheta. Cal seguir pel camí que fa drecera tallant un revolt de la pista, després del qual, se segueix per la mateixa. Es puja entre pins i parets granítiques, des d'on ja es pot començar a admirar el paisatge típic dels circs glacials.

3,92 km (1.977 m), 1 h 09 min. En un marcat revolt de la pista cap a la dreta (O), s'ha d'agafar a mà esquerra un camí senyalitzat que s'enfila, primer fortament, poc després suaument, cap al S, barranc endins, deixant un torrent a la dreta. Després d'una petita pujada, s'arriba a un collet que dóna lloc a una esplanada on hi ha l'estany de la Lòssa (2.038 m). El lloc, verd i envoltat de pi negre, és d'una placidesa i bellesa admirables. A tocar del rierol, hi ha la continuació del camí. Ve una forta pujada i el riu queda a mà esquerra.

S'arriba sota la presa de Colomèrs (2.113 m). Es troba el sender de gran recorregut GR 11, que travessa tots els Pirineus de mar a mar. El camí es bifurca: cal continuar recte i deixar, a mà esquerra, el corriol que baixa del collet de Clòto, per on després es tornarà. Es remunta i es creua la presa d'est (esquerra segons la marxa) a oest (dreta).

5,10 km (2.130 m), 1 h 36 min. S'arriba a l'antic refugi de Colomèrs, situat sobre l'estany Major de Colomèrs. L'itinerari prossegueix cap a l'actual refugi de Colomèrs, visible al SO. Cal continuar pel camí en direcció O i parar atenció a la propera desviació, situada a tres-cents metres, on cal deixar a la dreta el GR 11 i, una mica més enllà, també a la dreta, la variant GR 11-18, que se'n va cap al port de Caldes. Se segueix en direcció S fins al refugi de Colomèrs (2.137 m), que es troba a tocar de la riba O de l'estany, des d'on es té una excepcional visió del paisatge imponent, aspre i salvatge del circ, format per una gran quantitat d'estanys i muntanyes eriçades d'agulles i crestes que arriben a prop dels 3.000 m d'altitud. El refugi ofereix servei de menjador i d'allotjament (si es vol utilitzar, és millor reservar prèviament).

Es continua ascendint cap al S pel corriol. Al km 6,10 (2.214 m) s'és a tocar de l'estany Mòrt, que es deixa a la dreta (O). Cal parar compte: uns tres-cents metres més endavant (2.233 m), cal prendre una desviació a l'esquerra (E) que, vorejant un petit turó, porta fins a l'estany dels Garguilhs (2.202 m). Es ressegueix l'estany planerament fins a la seva banda E i es gira de nou a l'esquerra (E) davallant cap al N per anar a raure a l'estany Plan.

7,69 km (2.189 m), 2 h 05 min. Estany Plan o dels Cabidornats, de considerables dimensions. Es voreja per la seva riba O i, després, N, fins a l'alçada del desguàs, per on es baixa en direcció al llarguerut estany Long de Colomèrs. Abans d'accedir-hi, es desemboca al camí que segueix el GR 11, que descendeix del port de Ratèra. Es gira al N, es voreja l'extrem N de l'estany Long (8,38 km, 2.168 m), que es deixa a la dreta (E), i, seguint el GR 11 cap al N, es passa el collet de Clòto i es baixa pronunciadament en direcció O fins al barratge de Colomèrs, on es retroba el camí d'anada (9,26 km), que es desfà fins al punt de sortida de l'excursió.

14,12 km (1.756 m), 3 h 34 min. Banhs de Tredòs, final de la ruta.

Més informació

[ES] De Banhs de Tredòs al circo de Colomèrs

Agradable excursión por un magnífico entorno de alta montaña que remonta por el valle de Tredòs hasta el circo de Colomèrs, de origen glacial, donde se pueden observar una larga serie de lagos situados entre las verticales cimas, valles y paredes graníticas, todo producto de la erosión del hielo. Los lagos de Aran y de L'Alt Pallars constituyen un patrimonio natural de primer orden y uno de los principales atractivos turísticos del Parque Nacional de Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. El circo de Colomèrs es uno de los parajes más representativos de este entorno, ya que acoge la mayor concentración de lagos de todo el Pirineo.
Ruta señalizada.

Desde el pueblo de Salardú, adonde se accede desde Vielha por la C-28 en dirección al puerto de la Bonaigua, se toma una pista asfaltada que cruza el río de Aiguamòg y sube a Banhs de Tredòs, donde hay un aparcamiento y la barrera que impide el paso de vehículos privados. Hay posibilidad de acortar el recorrido (unas 2 h menos) utilizando en verano el transporte público que lleva desde Banhs de Tredòs hasta el inicio del camino del refugio de Colomèrs (hay que informarse previamente de los horarios). El itinerario está marcado con señales blancas y amarillas.

0,00 km (1.756 m). La ruta comienza en el aparcamiento de Banhs de Tredòs. Dejando el edificio de los baños a la derecha (O) y la pista de vehículos -reservada a servicios- a la izquierda, se toma el camino que se dirige hacia el S. Unos trece minutos más adelante (0,80 km, 1.800 m), el camino llega a la pista para apartarse de ella enseguida. Siempre hacia el S, se bordea la cabaña de Aigües Tòrtes, la fuente de Els Pletius y se atraviesan los humedales de Aigües Tòrtes y el redil de la Montanheta.

2,76 km (1.868 m), 0 h 45 min. Se desemboca de nuevo en la pista de servicio un poco más arriba del puente y del área de recreo de la Montanheta. Hay que seguir por el camino que ataja acortando una curva de la pista, tras la cual, se sigue por la misma. Se sube entre pinos y paredes graníticas, desde donde ya se puede empezar a admirar el paisaje típico de los circos glaciares.

3,92 km (1.977 m), 1 h 09 min. En una marcada curva de la pista a la derecha (O), se toma, a mano izquierda, un camino señalizado que sube, primero fuertemente, poco después más suave, hacia el S, barranco adentro, dejando un torrente a la derecha. Después de una pequeña subida, se llega a un collado que da lugar a una explanada donde está el lago de la Lòssa (2.038 m). El lugar, verde y rodeado de pino negro, es de una placidez y belleza admirables. Cerca del arroyo, está la continuación del camino. Viene una fuerte subida y el río queda a mano izquierda.

Se llega bajo la presa de Colomèrs (2.113 m). Se encuentra el sendero de gran recorrido GR 11, que atraviesa los Pirineos de mar a mar. El camino se bifurca: hay que seguir recto y dejar, a mano izquierda, el sendero que baja del collado de Clòto, por donde luego se volverá. Se remonta y se cruza la presa de este (izquierda según la marcha) a oeste (derecha).

5,10 km (2.130 m), 1 h 36 min. Se llega al antiguo refugio de Colomèrs, situado sobre el lago Major de Colomèrs. El itinerario prosigue hacia el actual refugio de Colomèrs, visible al SO. Hay que continuar por el camino en dirección O prestando atención a la próxima desviación, situada a trescientos metros, donde hay que dejar a la derecha el GR 11 y, un poco más allá, también a la derecha, la variante GR 11-18, que se va hacia el puerto de Caldes. Se sigue hacia el S hasta el refugio de Colomèrs (2.137 m), que se encuentra junto a la orilla O del lago, desde donde se tiene una excepcional vista del paisaje imponente, áspero y salvaje del circo, formado por una gran cantidad de lagos y montañas erizadas de agujas y crestas que llegan cerca de los 3.000 m de altitud. El refugio ofrece servicio de comedor y de alojamiento (si se quiere utilizar, es mejor hacer la reserva previamente).

Se continúa ascendiendo hacia el S por el sendero. En el km 6,10 (2.214 m) se llega al lado del lago Mòrt, que se deja a la derecha (O). Hay que tener cuidado: unos trescientos metros más adelante (2.233 m), hay que tomar un desvío a la izquierda (E) que, bordeando una pequeña colina, lleva hasta el lago de Els Garguilhs (2.202 m). Se sigue junto al lago llanamente hasta su lado E y nos desviamos de nuevo a la izquierda (E) descendiendo hacia el N para ir a parar al lago Plan.

7,69 km (2.189 m), 2 h 05 min. Lago Plan o de Els Cabidornats, de considerables dimensiones. Hay que bordearlo por su orilla O y, después, N, hasta la altura del desagüe, por donde se baja en dirección al largo lago Long de Colomèrs, antes del cual se desemboca en el camino que sigue el GR 11, que desciende del puerto de Ratèra. Se gira al N, se bordea el extremo N del lago Long (8,38 km, 2.168 m), que se deja a la derecha (E), y, siguiendo el GR 11 hacia el N, se pasa el collado de Clòto y se baja pronunciadamente en dirección O hasta la presa de Colomèrs, donde se reencuentra el camino de ida (9,26 km), que se deshace hasta el punto de salida de la excursión.

14,12 km (1.756 m), 3 h 34 min. Banhs de Tredòs, final de la ruta.

Más información

[EN] From Banhs de Tredòs to Colomèrs corrie

An excursion to a glacial corrie that originated in the last Ice Age, where we can see a cluster of lakes and towering cliffs formed by the erosion of the ice. The lakes in Aran and Alt Pallars are a natural heritage of the utmost importance and one of the leading tourist attractions in the Aigüestortes and Sant Maurici Lake National Park. Colomèrs is one of the finest landscapes of this kind.
Marked trail.

Tags: Spring,Sport,Vielha e Mijaran

More information

Font: Generalitat de Catalunya, 31/12/12

2 commentaren

• Foto van cetuguf

cetuguf 8-okt-2014

Heeft deze route gevolgd Bekijk in detail

• elenabega 19-aug-2015

Acabo de realizar esta ruta y me surge una duda. ¿En serio tardaste 3h 34min en hacerla, o es que no has contado el tiempo de vuelta al parking de Banhs de Tredós? Porque los km sí coinciden más o menos con los que hicimos nosotros, pero al tiempo que tú das habría que añadirle como mínimo 90' (es lo que tardamos nosotros en bajar, yendo deprisa). Saludos.